На заглавната страница има обявление за празненство по случай 10 годишнината от създаването на сайта и общността. Аз съм част от студиото от 8 години, но си спомням, когато имахме wiki страница и под страницата на всеки мода имаше малко история за създаването му и хората зад него. Ето защо започвам тази инициатива, за описване на историята ни - не са много некомерсиалните организации, обединени на неформален принцип, изкарали толкова много. Така, че Тамплиери и Масони от всички страни...съединявайте се

2004 - след множество излети по Витоша Dr.Quin (сега bratignat/kohai), Machok и yYy обмислят идеи за страница мки от излетите. Създадена е статична страница със снимки по 1-2 мегапиксела;
2005 - Machok и Dr.Quin - се вдъхновяват да създадат модификация за Transport Tycoon Deluxe. Започват усилени проучвания в 3D рисуването и програмирането;
2006.Октомври - Макар липсата на опит
"Българския мод" за Transport Tycoon (Bulgarian Building mod) е вече факт - макар малкия си мащаб получава внимание сред модинг средите на Transport Tycoon Web Ring;
2007 - Започва проучване за възможностите да бъде модифицирана Age Of Empires II, за да бъде внесена българската народност сред страните, с които може да се играе. Създадени са сгради за замък (имитиращ архитектурата на царския дворец в Търново), казарма, крепостна стена, конюшна и черква;
2008 - след технически дефект с компютъра на bratignat фаиловете с мода на Age of Empires II са загубени, оцелват само няколко снимки на моделите, циркулиращи из интернет пространството. Идеята за цялостен портал за модификации, готография и творене се оформя;
2008.01.26 - първата версия на портала Vitosha Picture Studio с домейн vitosha.co.nr е създаден. Базиран на порталната скриптова система PhpNuke, с динамична база данни и модерен за времето си интефейс. Сайта е базиран на безплатен хостинг план със сериозни ограничения и квоти за дневни и месечни посещения;
2008.10.1 - Започва проучване за създаване на мод към играта Europa Universalis III, в която България е народност и провинция, но поради времевия отрязък в мода - не и държава;
2009.5.1 - Bratignat е готов с първите Бета версии на мода The Nomads;
2009.7.1 - The Nomads официално е представен на страницата на Студио Витоша. Първата версия на мода е тромава, за пръв път обаче, е създаден мод, който удължава времевия период в играта двойно - от 700 до 1813 г.;
2009.8.1 - Machok печели фотографска нагаграда със снимка заснета по време на излет на Витоша;
2009.10.29 - The Nomads е качен от анонимен източник в български торент тракер. Мода бързо се разпространява в цеия свят;
2009.11.1 - сайта на студио Витоша - Vitosha Picture Studio, пада заради пренатоварване и минаване на квотите за безплантния му хостинг;
2009.12.1 - сайта отново е на линия;
2010.1.15 - Paradox Studio изпращат гневно писмо към Витоша Студио с твъдения за нарушени авторски права; Макар безпочвеността им, са премахнати всички спорни според Paradox фаилове от мода;
2010.1.17 - Излиза продължението на The Nomads - Pax Nomadica, с олекотена и пълна версия. И двете версии биват качени от анонимни фенове в торент тракери. Сайта Витоша пада отново заради безпрецедентния интерес към мода. Към екипа на Студио Витоша се присъединяват, като модъри:
- Michael;
- Bnick - исторически съветник;
- Toso - Тестър;
- Donko Dimov - исторически карти;
За пръв път на зареждащите се екрани се слагат цитати или съвети за игра. По-късно идеята ще бъд еизползвана от Paradox Studio, без каквото и да е споменаване, че идва от Pax Nomadica.
Мода получава изключителна популярност, благодарение на детаилните исторически събития и новодобавени племена и страни;
2010.7.15 - Излиза "Златния век" (The Golden Age) мода разширява игралните граници от 11 до 2000 година;
2010.10.26 - Студио Витоша започва преговори за сътрудничество с Paradox Fan - турска фен страница на Парадокс, които дават историческа консултация относно историята на Малоазийските беглици;
2010.12.15 - Ден след излизането на Europa Universalis III: Divine WInds - излиза първия мод за него Eastern Tales (по-късно Steppe Wolf). Мода използва силно модифицирана карта от Victoria II за основа, с което практически прави игрите Victoria II, HOI II и частично EU: Rome ненужни, тъй, като мода покрива целия им времеви период;
2010.12.22 - Eastern Tales е качен от анонимни фенове в български торент тракер;
2011.4.12 - Гневно писмо на студио Витоша към Paradox Studio. На wiki страницата на Paradox, модовете и самото студио са описани, като пиратски. Започва борба за поправяне на страниците, която поради недоброжелателност от страна на Paradox, се проточва до края 2011;
2011.3.3 - Студио Витоша издава първата завършена версия на Airoctiv - с вече завършена карта, нямаща нищо общо с оригиналната. Започват тестове и опити за създаване на карта с плавателни реки;
2012.8.10 - Илизлиза мода Степен Вълк, картата му е обновена и знчително по-реалистична, подготвена е базата, на която ще бъдат създадени плавателните реки. Първи опити за създаване на Суецки и Панамски канал, но неуспешни. промяна в единиците, за да бъде мода съвместимс нивите модели (DLC).
Към мода се присъединяват:
- Tervel Chichkov - История на династиите;
- Petar Galev - История на династиите;
- Dadakolu - Османска история;
- GrossMurpel - тестове на събитията;
- Scocou - тестер;
- Theoden - основен тестер;
- Michael - някои решения;
- Jukov - някои събития;
- ChippoTheHippo - Имена на Американски лидери и провинция Ларедо;
- 17Blue17 - Тестер и главен бъг съветник;
- fink1308 - историята на 173 провинции и няколко модификатора, редактирана история на Илханат;
- eatssteak3 - текстове в играта;
- Samip15 - първи алтернативен мод, базиран на мод от Витоша;
- fano - търсене на бъгове;
- brunex - търсене на бъгове;
- Bruno Bernardo - редакция на новите сгради;
- Kristal - Тестър, по-късно модър;
- Skip - Тестър, по-късно модър;
2012.4.26 Името на Витоша Студио е най-накрая изчистено, твърдението, че е пиратско на wiki страницата на Paradox е коригирано;
2012.2.1- Над 500 000 тегления на модовете от Студио Витоша;
2012.2.16 - В тестова модификация плавателните канали сработват за пръв път;
2012.3.13 - Витоша Студио изпраща молба до Paradox Studio, за позволение да ползва моделите от Victoria II и Eu:Rome, но получават отказ. Започват вътрешни разисквания за посоката на развитие на модовете;
2012.7.1- Регистрирани са първи опити за Флуд атака;
2012.8.4 - Витоша тудио е с нов сайт, базиран на Joomla, а името му се сменя от Vitosha Pictures Studio на Vitosha Studio. За съжаление в последствие се оказва, че Joomla скрипта е по-податлив на атаки от PHP Nuke;
2013.6.7 - Витоша Студио издава мода Феникс - усъвършенстван и базиран на предишните серии модове.
2013.7.1 - Модовете са изтегляни повече от 1 000 000 пъти;
2013.8.1 - Започват серия флуд и Mysql injection атаки към сайта;
2013.9.1 - Сайта на Витоша Студио е сринат от атаки, въпреки това, модовете имат над 2 000 000 сваляния, а мода е най-популярния в цялата общност.;
2013.10.1 - Скрипта на сайта Витоша отново е сменен на PHP Nuke, много остаряла система, но поради това трудна за хак атаки. Сайта продължава да страда обаче от флуд атаки;
2013.11.8 - Модовете са теглени 2 000 000 пъти;
2013.12.14 - Модовете са теглени 3 000 000 пъти, абсолютен рекорд. Ново обтягане на отношенията между Витоша Студио и Paradox Studio, след като последните забраняват линкове към сайта на Витоша, но в същото време тази забрана се отнася само за модовете и темите свързани с Витоша;
2014.3.16 - сайта на Студиото е атакуван с масирани флуд атаки - следите на източника се губят в Швеция, но опитите на екипа да установи повече е безуспешен;
2014.8.26 - "Имперски съревнования" (Imperial Rivalries) е качен за сваляне;
2014.8.27 - "Имперски сблъсъци" (Imperial Struggles) мод на Jukov базиран върху - "Имперски съревнования " е качен за сваляне. е качено за сваляне в sourceforge;
2015.3.4 - Започва масирана трол кампания срешу студиото в
https://www.reddit.com с лъжливи твърдения.и щети за името на модовете в EU III общността;
2015.10.3 Нови reddit трол кампании срещу мода. Студиото пуска оборваща статия отговор към 4 мнения (тъй като толкова са конкретните твърдения);
2015.10.15 - Витоша Студио закупува домейна vitosha.one и платен хостинг. Всякакви флуд атаки отпадат;
2015.11.06. Излиза мода "Вътрешни сили"(Inner Powers), Jukov официално обявява несъгласието си с Paradox Studio и се отделя, като самостоятелен модър в Jukov Labs, но продължава сътрудничеството си с Витоша. Вътрешни сили вкарва фракциите сред всички култури и страни и изменя вътрешно управленските механизми из основи. В последствие много модове ще опитат да имитират тази промяна;
2015.12.11 - Модовете са свaляни над 4 000 000 пъти в sourceforge, mediafile, gamefrotn, clouds и сървърите на Витоша;
2016.12.19 - Излиза първата версия на мода "Със сила и оръжие" (Vi Et Armis);
2017.03.07 - Втора версия на "Със сила и оръжие" (Vi Et Armis);
2019.1.15 - Студио Витоша е с обновен сайт и нов стил;