Студио Витоша | Vitosha Studio


collapse collapse

Централен мотор за MTB монтиран на фет байк (fat bike)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline kohai

  • Админ | Admin
  • Увлечен | Еnthusiast
  • *
    • Posts: 27
    • Престиж | Prestige: 27
    • View Profile
Основното ограничение на моторите Бафанг за средно движение (Bafang mid drive) е ширината на средното движение, тя е в три размера - мотор за средно движение 69 - 73 mm, за фет байк - 100 mm, за широк фет байк - 120mm. Това ограничение е съдбовно от гледна точка на това каква е пърата рамка, на която се монтира мотора Бафанг, защото ви ограничава в този тип рамка, ако планирате да смените колелото и отново да монтирате мотора си на него.

Поради тази причина, предишните ми 2 колела, бяха все алуминиеви твърдаци (hard tail), които имаха малки различия в геометрията на рамките си, но концептуално бяха един и същ клас. В тази връзка, дълго време не си позволявах да мисля за смяна на колело с диаметрално различен клас.

Така бе, докато не започнах да се интересувам от фет байк (fat bike - дебело колело, по-правилно широко) - велосипеди с двойно по-широки капли и гуми (3, 8 - 5.0 инчови), които не се срещат често у нас. А намирането на части се свежда до внос или закупуване на ново колело за донор на части. Трудното  намиране на части съчетано с няколко негативи на този клас колела ги правят изключително непопулярни в България.

Но защо е измислен фет байка? С какво е по-добър или по-лош от MTB да речем?
Съвременния произход на фет байка води началото си от Аляска, където в тежките зимни условия, дизайнрите на велосипеди, търсили начин да увеличат контактната площ на велосипеда със снега. Друго място, на което се развива този тип колела е Мексико. В серийно производство, фет байка започва историята си около 2011г.

Преимуществата на фет байка са:
- Мека возия - гумите могат да се карат и на ниско налягане, което компенсира неравностите;
- По-добро сцепление - широките гуми на фет байка имат значително по-голяма контактна площ с терена, по който се кара;
- Възможност за развиване на по-висока скорост, заради по-д-брото сцепление. Макар, че горното ще се отрази и като негатив;
- Възможност за каране по неотъпкан, дълбок сняг, както и на пясък;

Негативите при фетбайка:
- Значително по-голяма маса на велосипеда. Между 5-10 кг в сравнение с велосипед MTB с аналогична геометрия на рамката. Широките гуми са основния виновник за по-голямата тежест, както и вилката (в случай, че е амортисьорна);
- Увеличено съпротивление и триене - заради по-широкия си профил и по-голямата контактна площ, голямо количество от енергията, нужно за задвижването на фет байка се губи под формата на триене и съпротивление;
- По-бавно ускорение (до достигане на скотост от ~ 20 км/ч) - заради по-голямата си маса, фет байковете ускоряват по-бавно, но веднъж развият ли скорост около 20-тина км/ч инерцията им позволява да ускоряват светкавично;
- Висока цена - качествените фет байкове са изключително скъпи, твърдак например струва колкото среден- висок клас MTB  с пълно окачване;
- Трудна поддръжка - изключително трудно е да се намират части специфични само за фет байк в България, а това е допълнително оскъпяващ фактор.

Ако изследваме фет байк единствено от гледна точка на велосипедист, то на пръв поглед този клас велосипеди имат повече негативи от колкото позитиви. Това, обаче е само повърхностно впечатление, защото в зависимост от стилът ви на каране, може да е по-подходящия клас.

От гледна точка на електро - ездач, час от негативите на обикновенния фетбайк отпадат, за сметка на това, електрифицирането на тези зверове, води след себе си други проблеми, които трябва да бъдат решени. Факт, който доказва за пореден път, че колелата са така финно балансирани машини, че всяко подобрение е за сметка на някакъв негатив.

Позитиви на е - фет байк:
- Проблемът с по-високата маса до голяма степен е преодолян - по-трудното педалиране, заради тежестта на фет байка, може да се компенсира с подпомагане от мотора;
- Максималната скорост значително се повишава, а достигането й е далеч по-безопасно, заради голямата контактна площ на гумите и по-доброто общо сцепление;
- Проходимостта се увеличава рязко - при въртяш момент от 160 Nm (при Бафанг BBSHD) и гума с размери сходни с тези на гума от ендуро мотор, на практика е фет байка се превръща в лек кросов мотор - хибрид;

Негативи на е - фет байк:
- Цялостната маса се увеличава с от 7 до 10 кг, заради електрическия мотор и батерия. Така без проблем електрически фет байк, може да тежи между 28 - 35 кг или дори нагоре. Да не забравяме, че според българското законодателство велосипедите могат да тежат до 40 кг. Отделно транспортирането на толкова тежко колело по стълби да речем, не е за всеки;
- Намален пробег - разликата в пробега на е фет байк и е байк (MTB клас) с еднакво оборудване (скорости, спирачки, мотор и батерия) е около 15 км. Разбира се тази разлика може да варира в широки граници, в зависимост от скоростта, с която с екара, метерологичните условия, но ако с MTB при тежко планинско каране с батерия 48V 23 AH съм изминавал 50- 55 км/ч, то с фет байка те намаляха до около 40 км/ч.;
- Цена - ако прибера е фет байка си в колата ми, заедно с батерията му, цената на автомобила ми ще скочи двойно....а в България, където колата е първобитен символ на статус, такава инвестиция е висока;

След цялата тази теория за фет байка идва логичния въпрос - възможно ли е да монтираме на фет байк, електро мотор Бафанг (Bafang), предвиден за MTB? Отговора е не. Всъщност да......Последно?

Почти няма фат байк, чието средно движение е с широчината на стандартното MTB средно движение - 69 - 73 mm. Моделите мотори на Бафанг за фет байк са с широчина 100 mm или 120 mm, само за мотора Бафанг (Bafang) BBSHD. Това означава, че ако ако свалите моторът си Бафанг от MTB, то няма да може да о монтирате на фет байк, защото е твърде тесен, и няма да излезе от отсрещния край на тръбата за средно движение.

Единственото решение е - тръбата на фет байка да бъде стеснена. Такава операция е изключително сложна (всички български продавачи на бафанг - Гайдия, Офер и Велизар твърдят че подобен монтаж е невъзможен), защото освен рязането на тръбата, трябва да се внимава, да се запази линията на веригата (chain line).

А това е постижима мечта, когато имаме и малко късмет.

Преди месец попаднах на обява за фет байк втора ръка, но дълго не се решавах да го закупя, защото оборудването му бе евтино и некачествено - лоши скорости, механични дискови спирачки от най-некачествените. В крайна сметка, обач успях да закупя колелото изключително евтино - под 400 лв и след като карах една седмица идеята да го превърна във електрически фет байк започна да ме гложди. Но как? - средното движение бе с широчина 120 mm, а мотора който вече имах бе за средно движение 69 - 73 mm.  Идеята да инвестирам между 1300 и 1650лв. за подобен проект, при положение, че вече имам мотор ми изглеждаше не рентабилна. След много търсене се оказа, че съществува преходник, който увеличава тази ширина, предлаган от френска фирма, за около 300 лв. Отново - твърде висока цена, освен това за монтаж се налага отваряне на мотора Бафанг BBSHD, операция, която не е особено лесна.

За да осъществя тази си идея, от финансова гледна точка, бях поставен пред дилемата да инвестирам близо 1650 лв. в нов мотор, който заради вирусната ситуация да чакам поне месец. Или да рискувам, потенциално съсипвайки рамка на почти не употребяван фет байк за 400 лв. Избрах втория вариант и започнах множество измервания - всъщност толкова много мерих, че този процес отне 2 часа.

След, като бях изчислил, колко трябва да скъся тръбата на средното движение, грабнах ножовката и се захванах. Избрах ножовка, вместо ъглошлайф, за да не прегрявам алуминиевата рамка (а с това да отслабя здравината й). Процеса ми отне 4 часа, но крайния резултат си заслужаваше.

След доста последвали измервания, установих, че всъщност доста рамки за фет байк могат да бъдат модифицирани, за електрически мотор за средно движение Бафанг (Bafang) с ширина 69 - 73 mm. Разбира се, не всеки ще се справи, нужни са много измервания и взимането в предвид на всички особености на колелото, но операцията е възможна.
 
А ето го и резултата електрически фет байк с мотор за средно движение Bafang BBSHD (e fat bike with Bafang BBSHD)







 

* Галерия | Gallery

Stonned bike

Views: 26
By: kohai