Студио Витоша | Vitosha Studio


collapse collapse

Ръководство за избор на рамка за централе

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bratignat

  • Our creations today, are your tomorrow dreams
  • Админ | Admin
  • Редовен | Regular
  • *
    • Posts: 88
    • Престиж | Prestige: 44
    • Gender:Male
  • Tzar of Vitosha
    • View Profile
    • Vitosha Studio
Една от основните грешки при създаването на електрическо колело е избора на неподходящ тип велосипедна рамка. В ентусиазма си, да карат по-скоро електрически велосипед електро ездачите не обръщат внимание на хармонията между геометрия, удобство и издръжливост. Ето защо реших да започна това ръководство за избор на рамка и велосипед, който да превърнете в електрически велосипед. Това конкретно ръководство за избор на рамка, ще бъде насочено за монтаж на централни мотори, при интерес ще създам подобно ръководство и за хъб мотори.


Ръководство за избор на рамка, подходяща за монтаж на централен мотор.


I. Тип на рамката
Основните видове рамки за велосипеди имат следните геометрии (но списък далеч не е пълен):




Когато избираме велосипедна рамка за създаване на електрически велосипед с централен мотор от Бафанг (Bafang BBSHD), трябва да сме избрали за какво ще използваме бъдещия си проект. Дали велосипеда ще бъде използван приоритетно за придвижване само в рамките на града, само за офроуд каране или смесено. Изобщо няма да разглеждам казус за създаването на електрическо колело за номера или скоци....концепцията за полети и приземявания с прилежащите силни удари и вибрации и електрически мотори е абсурдна. По простата причина, че електрифицирането на велосипеда ще качи поне 6-7 кг към масата на колелото.

  • Велосипед за градско каране (Шосейка) - шосейните електрически велосипеди са сред най-употребяваните в Западна Европа, заради комбинацията от прекрасна инфраструктура, добре уредено движение на велосипедистите и законовата рамка, ограничаваща мощните електрически велосипеди. За шосеен велосипед най-подходящи са...изненада - шосейните велосипеди, с тяхната класическа форма без излишно окачване и с леки компоненти те са бързи и динамични. Най-чето се използват тнки гуми, намаляващи съпротивлението.

     В Българската действителност (мога да говоря за Софийската в частност, за Пловдив се чуват положителни отзиви напоследк) такъв тип електрическо колело е неподходящо по следните причини:
    • Разбита инфраструктура - както пътищата, така и тротоарите, а където не са ги премахнали и вело алеите
    • Високите бурдюри - толкова чест проблем. Винаги можем да слезем от електрическия велосипед, но едноот най-досадните действия за велосипедиста е да наруши флуидното си движение с чести спирания, слизания и качвания....няма по-голяма досада.
    • Правилата за движения - сами по себе си са добре регламентирани, но контрола над тях е показателен. Шофьори убийци, пешеходци, които не спазват вело алеите. Вероятно в синхрон с горе изброените и много велосипедисти карат бясно, някой от нас са в нарушние, карайки по тротоара, просто, защото знаят, че ще ни отнесат на пътя, където трябва да сме по правилник. Т.е. от практическа гледна точка, колело, което не е удобно за промяна на сферата на движение (от платно на тротоар или алея / пътека, шосейния велосипед има ограничена практичност - по-малко използвани пътища.
  • Планински велосипед (MTB) - един от най-масовите типове велосипеди в България. Могат да бъдат закупени както евтини стоманени, така и алуминиеви модели, без това да премахва по-високите класове от този тип велосипеди. Обикновенно разполагат с по-широки гуми и скорости фокусирани върху изкачване на неравности. Съответно има модели разполагащи с предно или пълно окачване (придобилото гражданственост - "амортесьори"). Особено практични за за българските условия, защото:
    • Разбитата ни инфраструктура е по-лесна за преодоляване с този тип колело
    • Голяма част от територията на страната ни е планинска и хълмиста
    • България има местно производство на евтини и надежни за цената си колела от този вид, например Drag, Ram, Sprint
    • Когато става дума за "твърдаци" (hardtail - велосипеди само с предно окачване), това са най-вече рамки с класически форми (два триъгълника), което позволява съвместимост между средното движение на рамката и централния мотор и изключително важно - често оставя място за монтажа на голяма батерия.
  • XC(велосипед за насечен терен) - до голяма степен прилича, като оборудване на планинските велосипеди, но с по-агресивна рамка и окачване от по-висок клас с по-голям ход. Ще треираме подобен род рамки, като планински защото в случая имат сходни характеристики във връзка с електрическото им оборудване.
  • Trail (пътеки), Enduro (спускания и изкачвания), Freeride (спускания и скоци), Downhill (спускания) - неподходящи рамки в болшинството си, ето защо:
    • Този тип велосипеди са често и по-висок класове велосипеди, съответно, често са с пълно окачване, което води до това, че предния тиъгълник в рамката е зает до голяма степен от задното окачване. По този начин елиминира най-подходящото място за монтиране на батерия.
    • Често този тип рамки са "лебеди" - залага се на неправилна геометрия, т.е. по-малко прави тръби и остри ъгли, което отново елиминира подходящите места за монтаь на батерия.
    • Често тези рамки са от карбон - карбона е прекрасен материал, но поради разликите си с металното тяло на Bafang мотора ще се получи триене по между им за сметка на рамката.
    • Пълното окачване е лоша идея - при приземявания, рамката се сгъва по такъв начин, че мотора се приближава до земята, а това е риск от удар. Пълното окачване води и до повече вибрации, а вибрациите, които на свой ред ще създава електрическия мотор при работа ще се предават през кобилиците. Последните са проектирани за големи вертикалнинатоварвания / ибрации, но не и за странични, каквито мотора ще предизвиква.
    • Стила на каране - и enduro, и trail, и freeride, и downhill стиловете са груби и изстискващи живота на компонентите на велосипеда, а и електрическото оборудване. Каращите в този стил, разчитат на качествени компонени, но и често ги сменят, заради екстремните условия, на които ги подлагат. Дори да се монтира мотор с мисъл за подобни условия, той няма да издържи на дълга експлоатация. Спортните автомобили не се използват за офроуд карания и има защо.
II. Материал, от който е създадена рамката
Видовете рамки според материала са основно 3 (това не са единствените, но най-масово срещани):
  • Метални рамки - всъщност различни сплави на стомана и молибден, те са по-тежки от алуминиевите и карбоновите рамки и все по-често биват избягвани, тъй, като са податливи на ръжда. Но имат своите положителни качества:
    • Удобно забравен факт, обаче е че тези рамки поглъщат по-добре вибрациите по време на каране, и ездача ги усеща по-меко возещи (за разлика от алуминиевите).
    • Често се посочва, като тяхна слабост, че са по-тежки, действително един и същ обем стомана тежи повече от алуминий, но обикновенно металните тръби в рамките са по-тънки от алуминиевите (защото с по-малко материал се постига сходна здравина), така, че съвременните, стоманените рамки не са чак толкова по-тежки.
    • Стоманата при силен удар се деформира и изкривява, което позволява на собственика да я поправя, но и не му обягва факта, че е имало стрес върху рамката. Алуминиевата рамка ще поема удар след удар, без да се криви, но ще се счупи изведнъж и без предизвестие.
    • Цената - стоманените рамки са значително по-евтини.
    И техните склабости:
    • Стоманените рамки са по-тежки.
    • Податливи са на ръжда.
    • Все по-радко се произвеждат и е трудно да се закупят.
  • Алуминиеви рамки - най-разпространените в момента рамки. Както и при стоманените рамки, в България има местни производители, а с напредването на технологиите и науката цената им е повече от поносима. Сред най-големите им предимстава са:
    • Сравнително леки са (в сравнение със стоманените).
    • Не хващат ръжда.
    • На поносима цена са.
    Недостатъците им:
    • Возят по-твърдо - алуминия поема по-малко вибрации, така затихват във велосипедиста.
    • Рамката не се криви при удари, но ненадейно се чупи.
  • Карбонови рамки - особено популярни в света на велосипедите, поради своята якост и много ниска маса. Всичките им позитиви, обаче бледнеят пред основния проблем, при монтирането на средни дигатели (Bafang BBSHD или Bafang BBS02 например):
    • Захвата на мотора Bafang  средното движение се подсигурява от шайба, която се завинтва в средното движение и не позволява на мотора да се изниже на една страна. Но статичната му позиция се гарантира от триъгълна пластина, която е натискана от същата щайба. При работа на мотора се получават вибрации, при които метала от мотора, започва да се трие в карбоновата рамка. Карбона е лек и еластичен, но метала е по-твърд от него и той "изяжда" рамката.

    Монтажа на мотор със средно движение все пак е възможен, попадали сме и на такива електрически колела, но в дългосрочен план това не е подходяща комбинация. Още повече, взимайки предвид цената на велосипед с карбонова рамка.

III. Размер на средното движение
Съществуват няколко основни стандарта на средното движение (Bottom bracket - BB), като този списък не е изчерпателен:
  • JIS/ BSA - по известен, като квадрат или средно на квадрат. Това е по-стар стандарт, който все по-рядко се използва, но е и най-подходящия, на който да се монтира Bafang BBSHD или Bafang BBS02. Във все по-малко модели велосипеди след 2014г. ще намерите този вид средно движение.
  • PF30/ BB30 - пресфит или средно движение с изнесени лагери. Монтаж на рамка с такова движение е възможен, но ще изисква допълнителни инвестиции и повече труд.
  • PF41 - по правило този стандарт не е подходящ, тъй като ще изисква твърде сериозни модификации по рамката.

В заключение, рамките с най-подходящо средно движение за монтаж са: JIS/ BSA.

Следваща стъпка е да измерите ширината на средното си движение. Тук преобладават следните 3 стандарта:
  • 68-73mm - стандартната широчина на средно движение за велосипед.
  • 74-100mm - в долната гараница - някои подсилени рамки с двойно окачване, в горната - стандартен fat bike (дебелак).
  • 101-120mm - по-широки модели дебелаци

IV. Велосипед/ рамка на старо срещу чисто нов
Избора между тези два избора зависи изцяло от вас, по правило, няма нищо лошо в употребата на велосипед втора ръка, за монтаж, ако е добре поддържан и на ниска цена - това е оптимален вариант. Още повече, че ако бъде закупен чисто нов велосипед, в гаранция, по инвазивните процедури, по монтажа на мотора и особено на батерията, най-вероятно ще премахнат гаранцията му. Въпреки това, най-важното в случая е, велосипеда да е добре поддържан и в добро общо състояние. В противен случай, завършения електрически велосипед, няма да е нито безопасен, нито ще работи ефикасно.


Offline AndreyPyday

  • Mid Drive
  • Новак | Newbie
  • *
    • Posts: 3
    • Престиж | Prestige: 5
    • Gender:Male
  • Средно статистически луд ел. байкър
    • View Profile
Благодаря за стрхотното описание, един от най-големите ми проблеми, когато избирах на какво колело да ми монтират двигателя, бе че не знаех кое е подходящо.
Ама, дай му ток!


 

* Галерия | Gallery