Студио Витоша | Vitosha Studio


collapse collapse

Bafang BBSHD или Bafang BBS02, кое да изберем

Poll

Кой двигател предпочитате?

Bafang BBS02 750W
3 (21.4%)
Bafang BBSHD 1000W
11 (78.6%)

Total Members Voted: 14

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Sentinel

  • Mid Drive
  • Редовен | Regular
  • *
    • Posts: 66
    • Престиж | Prestige: 18
    • Gender:Male
    • View Profile
В света на моторите със средно движение (mid drive) името Bafang се превърна в синоним за надеждни и мощни двигатели, превръщащи обикновенното колело в зверска машина. В Бългаия, където технологията те първа прохожда, двата най-популярни двигатели са Bafang BBS02 с номинална мощност 750W  и Bafang BBSHD с номинална мощност 1000W. Каква е разликата между тези два мотора и кой е най-подходящ за нуждите ни?

Bafang BBS02 е лек и с компактни размери, тежи около 4.5~5кг. - и се монтира на мястото на средното движение на велосипеда. На по-тъмни рамки, единствения визуален издайник, че велосипеда е електрически е батерията, тъй като черния двигател и курбели често се сливат на фона на тъмната рамка (виж примерите долу):


Bafang BBS02 монтиран върху Scott Aspect 940, велосипед с 29" цолови гуми. За да видите снимката в цял размер, моля натиснете върху нея.


Bafang BBS02 монтиран върху Ram Mentor, велосипед с 27,5" цолови гуми, тук двигателя изглежда малко по-голям, заради по-малките гуми. За да видите снимката в цял размер, моля натиснете върху нея.


Комбинацията от голям пакет батерия и двигател добавя около 10кг към велосипеда, а ако той е алуминиев, ще получите обща маса от около 24~26кг. електрически звяр, способен да изкатери стръмни върхове (Витоша е изпробвана).

Номиналната мощност на Бафанг BBS02 е 750W, но пиковата му мощност достига до завидните 1200W, с въртящ момент 120Nm...точно така - 120Nm...някой автомобили нямат този въртящ момент. Като се вземе в предвид, че технологията на моторите със средно движение се възползва от предавките на велосипеда, не само, че Bafan-зите са по-мощни от по-големи и тежки хъб мотори (hub), но и използват енергията на батерията по далеч по-ефикасен начин. Ако с Hub мотор и 48V батерия от 23Ah можете да изминете около 75 ~ 80км. с едно зареждане, то мотора със средно движение може да достигне със същата батерия пробег от 100 - 120км. Максималната скорост на велосипед с Bafang BBS02 варира според програмираните настройки в мотора, както и някои механични настройки по колелото, но грубо е около 45 км/ч.

Изглежда Bafang BBS02 е чудесен и лек мотор, който изкачва с лекота стръмни участъци, без да прегрява (за разлика от hub моторите)...какво повече може да предложи, по-скъпия и малко по-тежък Bafang BBSHD?

Bafang BBSHD не трябва да бъде наричан мотор....а животно! Диво и закусващо стръмни върхове. Както един приятел сравни двата двигателя:
"Bafang BBS02 е козичка. BBSHD е разбеснял се Тибетски Як, хвърчащ към върха по спешност".
И сравнението е правилно, защото, част от характеристиките на Bafang BBSHD са:
Номинална мощност:                                                    1000W;
Пикова мощност:                                                            1440W;
Максимален въртящ момент:                                    160Nm;
Максимална скорост (зависи от настройки):         50 - 85 км/ч;

Монтирания върху велосипед Bafang BBSHD е по-лесно забележим, тъй, като е с по-големи размери (виж долу):

Bafang BBSHD монтиран върху Fernini, велосипед с 29" цолови гуми, тук двигателя изглежда малко по-голям. За да видите снимката в цял размер, моля натиснете върху нея.

Bafang BBSHD е осезаемо по-тежък от Bafang BBS02 - около 1.2кг, по-тежък. Много хора се питат, заслужават ли си, допълнителните 500 лв разлика, за около 440W и 40Nm в повече? Отговорът е ...зависи. Засиви за какво и как искате да използвате велосипеда си.

Ако желаете да се предвижвате в изцяло градски условия от точка А до точка Б - везните се накланят към Bafang BBS02. В градски условия няма как да вдигнете безопасно повече от 45 - 50км/ч, тъй като, нито инфраструктурата, нито манталитета на пешеходците към вело алеята ще ви позволят това безопасно. Още повече, високите бордюри и разбити тротоари, както и напористите и невъздържани шофьори (поне в София) предразполагат към избор на по-лекия мотор. Разбира се тези опасения са строго индивидуални, а е трябва да забравяме, че по закон, електрическите велосипеди, трябва да се движат на моторна тяга с до 25км/ч.

От друга страна, почти всеки електрически ездач, когото познавам, не кара само в градски условия. Мотивът да си сглобим електрически велосипед варира от чистотата и екологичността на това превозно средство, до по тривиални причини, като придвижване до работа с колело без да се потим или да чакаме в задръстване. Но винаги идва моментът, в който "хващаш гората" и искаш да изкачиш висок връх или да летиш по пътеките с 50 - 60 - 70 и нагоре км/ч. И в тази ситуация, както и от offroad гледна точка, безспорен победител е Bafang BBSHD. Самото му име го подсказва, защото BBSHD всъщност идва от Heavy Duty. Заради значително по-големия си размер и маса (поради използването на повече метал, за външното тяло), както и заради по-големите намотки в двигателя и магнити Bafang BBSHD, може да издържа дълго време (часове) на високи натоварвания, без да прегрее или да се повреди. За сравнение Bafang BBS02 може да понесе натоварвания, но при едно изкачане София - Черни Връх (до самия връх), което ще тряе около 2 -2.5 часа, двигателя е осезаемо загрял и последващи големи натоварвания, без да се свали температурата му може да иат пагубен ефект. При Bafang BBSHD не само, че може да се язди далеч по-бързо и за повече време, но дори 4-5 часа на големи натоварвания няма дори да го застрашат. В този ред на мисли, 500 лв, които ми дават карт бланш за тежък  тормоз над двигателя си заслужават. Защото, когато инвестираме в оборудване за 1650лв. (всъщност има места, където е далеч по-евтин), най-добре е да инвестираме мъдро в машина, която ще издържи достатъчно дълго, за да изплати инвестицията в нея. Макар, горе изложеното, Bafang BBS02 не е лош мотор, напротив, според предназначението си и ситуацията всеки един от двата двигателя има своите преимущества над другия.


Offline CarmenSaf

  • Новак | Newbie
  • *
    • Posts: 1
    • Престиж | Prestige: 5
    • Gender:Male
    • View Profile
Reply #1 on: October 22, 2020, 12:32:24 PM
Благодаря за подробната информация - чел съм много за тези мотори, но все на английски и така и не придобих ясна представа за възможностите им.


Offline bratignat

  • Our creations today, are your tomorrow dreams
  • Админ | Admin
  • Редовен | Regular
  • *
    • Posts: 88
    • Престиж | Prestige: 44
    • Gender:Male
  • Tzar of Vitosha
    • View Profile
    • Vitosha Studio
Reply #2 on: October 22, 2020, 12:42:52 PM
Изпитвам раздвоение - има и хубави хъб мотори, но тези, които успяват да катерят нашата мила са толкова скъпи, че спокойно можеш да си купиш хубава кола втора ръка....все пак 6-7000 лв, за електрически мотор за колело, са една значителна инвестиция. Но и мотор със средно движение, например Bafang BBSHD, за около 1600 лв (демек под 2к лв), способен на почти същото, като 4-8кW хъб мотор, но 2 по-лек и много пъти по-евтин....как да не ти е фаворит. Аз съм карал и Bafang BBS02, намирам го също за страхотен, особено, като цена и маса. Обаче имам ли пари бих заложил на здравеняка BBSHD.


Offline GraceRow

  • Новак | Newbie
  • *
    • Posts: 2
    • Престиж | Prestige: 5
    • Gender:Male
  • Което не те убива те прави по-силен
    • View Profile
Reply #3 on: October 22, 2020, 12:50:05 PM
Изпитвам раздвоение - има и хубави хъб мотори, но тези, които успяват да катерят нашата мила са толкова скъпи, че спокойно можеш да си купиш хубава кола втора ръка....все пак 6-7000 лв

Няма място за съмнение - да кажем, че един QS може да прави повече оборота в минута (RPM), но забравяш от уравнението цената на високо волтова батерия (нещо от рода на 60 в или 72), която е много скъпа, контролер, който се програмира, той само от 400 лв нагоре и какво става под чертата? Само ел оборудването, без байка, ще струва 10 000 лв. Срещу 3000 при Бафанг за сходни характеристики
« Last Edit: October 22, 2020, 12:52:39 PM by GraceRow »


Offline kohai

  • Админ | Admin
  • Увлечен | Еnthusiast
  • *
    • Posts: 18
    • Престиж | Prestige: 24
    • View Profile
Reply #4 on: October 22, 2020, 12:57:34 PM
Само ел оборудването, без байка, ще струва 10 000 лв. Срещу 3000 при Бафанг за сходни характеристики

QS е около 1500лв и с правилни настройки и много леко колело, може да достигне по-висока максимална скорост - да кажем близо до 100 км/ч. Друг е въпроса, колко непрактично е да вдигаш над ~60 км/ч, с колело. 29 цоловите колела имат около 9 кв см площ на гума, т.е. 18 кв. см. контактна площ със земята, 26 цоловите коела имат окоо 2 X 7 кв. см. = 14 кв. см. контактна площ с земята....как мислиш над 60 км/ч дали е безопасно да караш с толкова малко контактна площ. Предполагам някой ще каже - "да ама моторите как карат с 200". Моторите имат далеч по-широки гуми и по-голяма контактна площ...всъщност в пъти.

Тка, че реалистична максимална скорост за електрически велосипед според мен е 55 ~ 60 км/ч. Не че технически или практически по-високи скорости не са достъпни, просто риска не си заслужава.


Offline GraceRow

  • Новак | Newbie
  • *
    • Posts: 2
    • Престиж | Prestige: 5
    • Gender:Male
  • Което не те убива те прави по-силен
    • View Profile
Reply #5 on: October 22, 2020, 01:01:41 PM
Съгласен съм за максималната скорост, то няма да е лошо, някде да опишем и подобни неща....защото всеки започнал да кара електричеки колела е минал през това - "я да видя колко най-много мога да дигна".


Offline AndreyPyday

  • Mid Drive
  • Новак | Newbie
  • *
    • Posts: 3
    • Престиж | Prestige: 5
    • Gender:Male
  • Средно статистически луд ел. байкър
    • View Profile
Reply #6 on: October 22, 2020, 03:15:51 PM
Със заводските настройки не хващам особена разлика междъ двата. Обаче, след като @bratignat ми препрограмира BBSHD-то минавам на старт и спортни коли.
Ама, дай му ток!


Tags:
 

* Галерия | Gallery